vakspecialist aan het woord
Zes tuintrends van de laatste jaren

Hoveniersbedrijf Curatio bestaat dit jaar 12,5 jaar. Wij vroegen Joost Timmer, eigenaar Curatio, welke tuintrends hem de laatste jaren zijn opgevallen. ‘Wanneer je kijkt naar 10 jaar geleden en nu, dan zie je dat er een verschuiving is ontstaan in de behoeften van klanten, in het productaanbod en de eigenschappen van de producten.’ Hij licht de volgende zes punten verder toe.

De consument wordt steeds milieubewuster

Mensen kiezen eerder en vaker voor duurzaamheid

Mensen zijn vaker bereid om meer te investeren in een tuin en hierdoor ook voor duurzaamheid te kiezen. ‘Je kunt materiaal kiezen dat 10 jaar meegaat, maar ook voor een vergelijkbaar product dat 15 jaar meegaat’. De consument wordt ook steeds milieubewuster. Dit komt met name door de verandering van de weersomstandigheden. We hebben te maken met langere droogteperiodes en hevigere neerslagbuien. Overigens is milieubewustheid (nog) niet de hoofdmode, maar het Hoveniersbedrijf uit Dalen merkt wel dat mensen meer behoefte hebben oplossingen die bijdragen aan het milieu. Voorbeelden hiervan zijn open stenen zodat het regenwater weg kan lopen, infiltratiekratten voor een goede drainage én een zorgvuldige selectie van groen en beplanting. ‘Planten geven verkoeling en sfeer, een tuin zonder beplanting is geen tuin’. ‘Beplanting en bestrating kunnen prima hand in hand samen.’ Aldus Joost.

Tuinverlichting voor tuinsfeer in de avonduren

Mensen willen ’s avonds langer in hun tuin doorbrengen of vanuit de woonkamer genieten van de uitstraling van de tuin. Tuinverlichting van in-lite draagt hieraan bij doordat tuinelementen mooi worden uitgelicht en het heeft ook nog een praktisch en functioneel voordeel, namelijk veiligheid. Mensen vragen erom tijdens het oriëntatiegesprek en het wordt vaker ingetekend in tuinplannen. Je creëert diepte in de tuin, het geeft een veilig gevoel en het is sfeervol. Het voordeel van het in-lite assortiment is dat het allemaal LED verlichting is en zij maken gebruiken van een 12 volt systeem.

Overkappingen en houtbouw

Mensen willen, naast hun woonkamer, een tweede ruimte hebben om tijd in door te brengen. Waar mensen voorheen kozen voor een serre of uitbouw kiezen ze tegenwoordig vaker voor een tuinhuis, overkapping of buitenverblijf om tijd in door te brengen. Naast de basis overkapping of buitenverblijf, kiezen mensen steeds vaker voor luxere varianten met bijvoorbeeld afsluitbaar met glas, tv-aansluiting en heaters. Hierdoor kunnen zij tot in de late uurtjes heerlijk ontspannen. Het wordt een soort van ‘familie cave’. De verwachting van Joost Timmer is dat deze trend de komende jaren alleen maar zal toenemen, mits de economie goed blijft en het consumentenvertrouwen op peil blijft. ‘Het plaatsen van een buitenverblijf vraagt immers om een bepaalde investering.’

De kwaliteit en elegantie van de keramische tuintegel

Keramische tegel groeit in populariteit; De keramiek op betonlaag is populair, zoals de Baltramica, Duracer en de GeoCeramica®. Het is een iets duurdere tegel ten opzichte van beton, maar degene die kiezen voor keramische tuintegels, kiezen voor kwaliteit en elegantie. ‘De keramische tegel op een betondrager heeft enorm veel voordelen’. ‘Keramische tegels zijn duurzamer dan beton en vaak is de keramische tegel qua look net iets uitdagender dan een betontegel. Nieuw in het Terras & Trends assortiment is de Ceramaxx, een keramiek tegel van drie centimeter dik. ‘Keramiek moet overigens wel bij de omgeving van de tuin passen.’

Beplanting is essentieel voor tuinen

Beplanting is voor iedere tuin belangrijk. ‘Zonder beplanting en alleen bestrating heb je geen tuin’, aldus Joost. Doordat de laatste jaren de winters iets zachter zijn, kun je meer wintergevoelige planten gebruiken zoals palmbomen en groene varens. Siergrassen zijn en blijven een veel toegepaste plant. Het waait lekker en heeft een frisse uitstraling. Zoals eerder vermeld zijn mensen milieubewuster bezig. Mensen kiezen bewust ervoor om bijvoorbeeld vlinders en insecten aan te trekken om zo de biodiversiteit op peil te houden. Wij spelen hierop in door bepaalde planten in te tekenen die vlinders aantrekken en een lust voor het oog zijn. ‘Mensen willen toch iets doen voor de natuur en milieu, en daar adviseren wij ze graag in.

Meer inspiratiemogelijkheden

Het medialandschap is de afgelopen jaren sterk veranderd. Tegenwoordig zijn er enorm veel kanalen waar mensen inspiratie en ideeën op kunnen doen. Naast de bekende tuinprogramma’s op televisie zitten er steeds meer mensen op Instagram, Pinterest, Facebook en bespreken tuinonderwerpen op fora en binnen communities. ‘Wij vragen vaak aan klanten of zij gebruik maken van Instagram en Pinterest.’ Mensen hebben vaak al concrete kleuren en materialen in hun hoofd, doordat zij al ideeën hebben opgedaan. De behoefte van de consument gaat steeds meer richting de levering van een lifestyle product inclusief tuinadvies in plaats van de oplevering van een tuin. ‘Voor ons is en blijft het belangrijkste medium nog steeds het geluid van de klant zelf.’ ‘De klant geeft ons input en handvatten.’ ‘Met deze input gaan wij aan de slag en maken wij een voorstel dat past in het totaalplaatje van de klant.’

Kom je uit de omgeving van Dalen? Hoveniersbedrijf Curatio heeft een breed aanbod aan sierbestrating en tuintegels gepresenteerd op de blauwe Terras & Trends borden.

gerelateerde producten